Zv├Ż┼íte svoju fyzick├║ v├Żkonnos┼ą: Vitam├şn D ako d├┤le┼żit├Ż v├Ż┼żivov├Ż doplnok pre ┼íportovcov

Ak sa pravidelne fyzicky nam├íhate alebo ┼íportujete, va┼íe svalstvo a kosti dost├ívaj├║ zabra┼ą viac ako u ostatn├Żch ─żud├ş. D├┤le┼żit├í je pre ne regener├ícia, posilnenie a schopnos┼ą r├Żchlo sa zotavi┼ą v pr├şpade ├║razu. Pod─ża najnov┼í├şch v├Żskumov v├ím v tom v├Żznamne pom├┤┼że vitam├şn D.

Hoci by ste si mohli myslie┼ą, ┼że v─Ćaka ─Źast├ęmu pobytu vonku a zdrav├ęmu ┼żivotn├ęmu ┼ít├Żlu m├íte vitam├şnu D dostatok, opak je pravdou.┬á

Pre─Źo je vitam├şn D pre ┼íportovcov d├┤le┼żit├Ż?

Vitam├şn D zohr├íva z├ísadn├║ ├║lohu pri:

  • raste kostrov├ęho svalstva,┬á
  • imunitn├Żch a srdcov├Żch funkci├ích,┬á
  • lie─Źbe z├ípalu,┬á
  • zotaven├ş sa po poranen├ş,┬á
  • zlep┼íen├ş svalovej sily a odolnosti.

Kedy hladina vitam├şnu D kles├í?┬á

Vplyvom r├┤znych premenn├Żch a biologick├Żch rytmov s├║visiacich so ┼íportovou aktivitou, hladina vitam├şnu D kles├í.┬á

Najv├Ą─Ź┼í├ş pokles vitam├şnu D sa deje najm├Ą:

  • v zimn├Żch mesiacoch,┬á
  • pri ─Źastej halovej ┼íportovej aktivite,┬á
  • pri nespr├ívnych stravovac├şch n├ívykoch,┬á
  • zn├ş┼żenou tvorbou androg├ęnov ÔÇô horm├│nov ako testoster├│n ÔÇô ─Źasto v d├┤sledku psychickej a fyzickej z├í┼ąa┼że, ale aj po u┼żit├ş doppingom zak├ízan├Żch l├ítok.

Prejavy nedostatku vitam├şnu D

Nedostatok vitam├şnu D m├í za n├ísledok probl├ęmy a ┼ąa┼żkosti, ktor├ę spoma─żuj├║ alebo ├║plne br├ínia schopnosti poda┼ą fyzicky n├íro─Źn├Ż v├Żkon.┬á

Medzi naj─Źastej┼íie pr├şznaky nedostatku vitam├şnu D patria:

  • boles┼ą chrbta,
  • strata svalovej hmoty, svalovej sily a svalovej funkcie,
  • ochabnutie a oslabenie svalov,
  • oneskoren├ę zotavenie zo svalov├ęho zranenia,
  • zv├Ż┼íen├ę riziko p├ídu,
  • ├║nava,
  • n├íladovos┼ą,
  • zmeny sp├ínku,
  • obezita alebo, naopak, strata chuti do jedla,
  • zv├Ż┼íenie oxida─Źn├ęho stresu,
  • rednutie kost├ş,
  • hypertenzia,
  • infekcia,
  • inzul├şnov├í rezistencia.

Nedostatok vitam├şnu D m├┤┼że zhor┼íi┼ą sympt├│my a zdravotn├ę n├ísledky chor├┤b s├║visiacich so ┼íportom.┬á

Ako m├┤┼żete ch├Żbaj├║ci vitam├şn D doplni┼ą?

  • zdrav├Żm vystaven├şm sa slne─Źn├Żm l├║─Źom,┬á
  • prostredn├şctvom stravy (ryby ako losos, sardinky, sle─Ć),
  • v├Ż┼żivov├Żmi doplnkami.

 

Pre─Źo s├║ potrebn├ę v├Ż┼żivov├ę doplnky pre ┼íportovcov?

Hoci slnko a strava s├║ prirodzenou cestou, ako vitam├şn D z├şska┼ą, nie s├║, ┼żia─ż, dostato─Źnou. V na┼íich zemepisn├Żch ┼í├şrkach nesvieti slnko celoro─Źne, pri─Źom ani v letn├Żch mesiacoch ho nie je to─żko, aby n├ím dok├ízalo doda┼ą dostato─Źn├║ d├ívku vitam├şnu D. Jed├íl bohat├Żch na vitam├şn D je┬á m├ílo, pr├şpadne obsahuj├║ len ve─żmi mal├ę mno┼żstvo tohto vitam├şnu.

V├Ż┼żivov├ę doplnky s vitam├şnom D preto pozit├şvne prispievaj├║ k jeho obsahu v na┼íom organizme.┬á

Pri športe vám navyše pomáhajú:

  • predch├ídza┼ą nedostatku vitam├şnu D po─Źas ┼ípecifick├Żch tr├ęningov├Żch podmienok,┬á
  • zlep┼íova┼ą ┼íportov├Ż v├Żkon,
  • r├Żchlej┼íie zotavova┼ą svalstvo po─Źas tr├ęningov,
  • predch├ídza┼ą zraneniam.┬á

V ─Źom je rozpustn├í forma vitam├şnu D in├í?

V├Ż┼żivov├Żch doplnkov je na trhu plno, nie v┼íetky v┼íak dok├í┼żu splni┼ą potrebn├║ denn├║ d├ívku vitam├şnu D. Naj─Źastej┼íie prich├ídzaj├║ vo forme piluliek, ktor├ę je potrebn├ę zap├şja┼ą vodou.┬á

V pr├şpade rozpustnej formy vitam├şnu D3 nemus├şte pri pl├ínovan├ş tr├ęningov myslie┼ą e┼íte aj na tento krok. Vitam├şn vo forme rozpustn├ęho filmu sta─Ź├ş vlo┼żi┼ą na jazyk a necha┼ą ho rozpusti┼ą. Navy┼íe, rozpustn├Ż film zabezpe─Źuje najlep┼íiu vstrebate─żnos┼ą vitam├şnu.┬á

Ak├í je potrebn├í denn├í d├ívka vitam├şnu D?

Odpor├║─Źania lek├írov sa zhoduj├║ na d├ívke od 2 000 IU/de┼ł do 4 000 IU/de┼ł, d├┤le┼żit├ę je vyhn├║┼ą sa d├ívkam vy┼í┼í├şm ako 10 000 IU/de┼ł. Jeden film vitam├şnu D3 od IBSA obsahuje presn├║ d├ívku 2 000 IU, tak┼że si nemus├şte l├íma┼ą hlavu s t├Żm, ─Źi ste u┼ż denn├║ d├ívku splnili.

 

Autor ─Źl├ínku:┬áPharmDr. Nat├ília Rozman Antol├şkov├í, PhD.

Zdroje:

Effects of Vitamin D on Skeletal Muscle and Athletic Performance

Sports Health Benefits of Vitamin D

THE IMPORTANCE OF VITAMIN D FOR ATHLETES

Sports and Vitamin D – Injury prevention and performance